Det sker sjældent, at en norsk tv-serie får international succes og udbredelse, men serien skam kører nu med fuld fart verden rundt med efterhånden mange sæsoner på bagen. Serien har især et godt tag i børn og teenagere, og der er tale om en serie fra 2015, der allerede har kørt i 4 sæsoner. Det er norske NRK, der har produceret serien om gymnasieelevernes liv og tilværelse i Oslo, så dramaet handler især om deres problemer med:
- Kærlighed.
- Venskaber.
- Mobning.
- Studielivet.
Handlingen i Skam
Igennem serien får man en dyb indlevelse i den del af teenagelivet, som de voksne ikke kender så meget til. Hver sæson følger en forskellig hovedperson:
- Sæson 1 Eva.
- Sæson 2 Noora.
- Sæson 3 Isak.
- Sæson 4 Sana.
I Danmark kan man følge serien på DR, og serien slutter efter disse 4 sæsoner, og den er blevet så populær rundt omkrig i verden, at den allerede er blevet kåret som verdens bedste ungdomsserie pga. dens nyskabende metoder til at fange seeren i realtid ved inddragelse af de sociale medier. På den måde har man skabt en virkning af, at karaktererne var virkelige mennesker. Selve handlingen foregår på ”nissen”, der er kælenavnet for Hartvig Nissens skole, der er et gymnasium i Uranienborg på Frogner i Oslo.
Stedet er Norges ældste gymnasium for piger, og der er nok også tale om det mest kendte gymnasium i Norge. I sæson 1 går handlingen derfor en del ud på at beskrive overgangen fra folkeskolen til gymnasiet. Handlingen i serien bliver massivt præsenteret på de sociale medier som:
- Instagram.
- Facebook.
- Diverse blogs med upload i realtid.
Konceptet i Skam
Serien er derfor skabt på en hel anden måde end traditionelle serier, således man på en måde lever ind i serien, der føles meget nærværende med skoleproblemer som alkohol, seksualitet, mobning, karakterer, sladder, sociale medier mv. Der er lagt masser af research til baggrund for serien, således man har lavet interviews med unge mennesker og skoleklasser for at bedre kunne forstå ungdomskulturen og hvilke behov, som målgruppen har.
Man anvendte mere end 1200 unge mennesker til casting på Skam, og man har derfra udvalgt de bedste især ved hjælp af vurderingen af deres præstation, da de skal spille et manuskript på en meget overbevisende måde, der virker troværdigt. På den måde kom man ned på 50 skuespillere, og disse blev nu testet med forskellige situationer, hvordan de reagerer.
Man uploader hver eneste gang optagelserne til de sociale medier, der på den måde har indvirkning på seriens fremtid, og derved kombinerer Skam virkelighed og fiktion, så grænsen til tider er meget svag for seeren. Denne feedback fra seerne er dermed inspiration til nye klip, replikker og referencer, der tilsammen danner de kommende episoder. Serien er i øvrigt heller ikke markedsført på et stort budget, da man primært har fokuseret på at sprede seriens budskab netop via de sociale medier.