Filmproduktion er blevet big business gennem de senere år, hvilket skyldes de mange krav til de nye film, der forudsætter finansieringer på flere millioner kr. Alt i filmbranchen er nøje gennemtænkt i forvejen, for at budgettet kan holde, og i mange tilfælde vil man endda kunne hente en milliongevinst hjem til alle sponsorerne, der har troet på projektet.
Indtægterne kommer fra mange andre steder en filmrettighederne, idet man faktisk kan få indtægter fra følgende steder:
- Salg af filmen til biografer over hele verden
- Salg af filmen til video og DVD markedet
- Salgaffilmen til TV
- Salg af merchandise såsom t-shirts og actionfigurer
- Salg af rettigheder til streamingstjenester
- Eventuelt salg af rettigheder til videospil
- Royalties af ovenstående
Selv i lille Danmark kan en succesfilm indbringe mange millioner kr. gennem disse indtægter, og hvis filmen også slår an i udlandet, så kan indtægterne blive uendeligt store set med danske øjne. Derfor kan god planlægning med et velskrevet manuskript og kendte skuespillere ende som en stor kassesucces, hvis man forstår at markedsføre filmen og alle dens merchandise rigtigt.
Man bliver ofte nødt til at afholde en konference København, hvor man inviterer filmens vigtigste navne samt hele forhandlernettet og gerne nogle journalister, således man effektivt kan få arrangeret en massiv og smart markedsføring af filmen og dens relaterede produkter, så man mindst får hele investeringen dækket ind igen, men alle håber jo på en yderligere gevinst i det lange løb.
De rette konferencelokaler
I filmens budget er udgifterne til en konference småpenge i det samlede budget, men resultatet af en vellykket konference til markedsføring kan betyde liv eller død for hele projektet. Derfor er det vigtigt, alle deltagerne kan slappe af og koncentrere sig om alle de vigtige aspekter ved filmen og afsætningen af dens samlede produkter.
Lokalerne bør være store og velbeliggende, have gode AV-faciliteter, mulighed for servering af mad og forfriskninger, have gode rekreative områder til pauserne i løbet af dagen. Dermed kan hele holdet blive rystet godt sammen, idet man søger at skabe en god og hyggelig stemning, selvom konferencen er en koncentreret arbejdsindsats for folkene bag filmen.
Der kan sagtens inviteres over 100 mennesker til et sådant arrangement, så man kan ikke være i små lokaler eller i et mindre forsamlingshus. Man kan sagtens booke hotellernes dyre konferencelokaler, men faktisk kan Copenhagen Sport & Eventpark være et bedre valg, da man her kan leje lokale til konference nær Gladsaxe stadion. Stedet er yderst velbeliggende i København nær offentlig transport og motorvej, og konferencecentret kan håndtere fra 40 til over 400 personer.
Man kan få alle former for catering, og der findes masser af spændende kreative faciliteter til at fordrive i pauserne i løbet af dagen. Arrangørerne kan frit benytte stedets indendørsfaciliteter, som omfatter sportsbaner, bueskydning, hockey, boksning, baseball, skøjtebane, bowling, petanque og mange andre former for sport.
I løbet af dagen har man en rolig og smuk udsigt udover grønsværen, så der er faktisk tale om en lille oase inde midt i København. Prisen starter fra omkring 200 kr. pr. kuvert, hvilket må siges at være yderst rimeligt for alle faciliteter.
Konferencens indhold
Man bør naturligvis have lavet et fastlagt program i forvejen til dagen, men der må gerne være en del pauser undervejs, så folk virkelig kan snakke sammen og udveksle idéer og erfaringer, som måske kan bibringe nye spændende forslag frem til lanceringen af filmen og dens merchandise produkter.
Er der tale om en børnefilm, så vil der ofte være masser af merchandise til børn, der kan sælges umiddelbart efter filmen, men også mange actionfilm kan nemt frembringe nemme salgsobjekter såsom legetøjsbiler, våben, plakater, tøj og andre genstande kopieret frafilmen. Lego-filmen og Transformers er gode eksempler på film, hvor der kan sælges uanede af merchandise efterfølgende.